Sliter vintermørket på humør og energi? Her er 9 tips & råd!

Mange kjenner at mørkere dager går ut over humør og energinivå. Dette kan hjelpe.

De lyse dagene blir kortere og det merker flere av oss på kroppen, i form av blant annet lavere energinivå. Vi føler oss uopplagt og merker større svingninger i humøret.

1: Etabler en god døgnrytme

Legg deg og stå opp til samme tid hver dag. Sover du for lite eller for dårlig kan det gå ut over konsentrasjon og humør. Hvis du sliter med søvnen, unngå koffeinholdig drikker på ettermiddag/kveld.

2: Spis regelmessige måltider

Dette kan bidra til et mer stabilt blodsukker, i tillegg til at det er viktig for både konsentrasjon, prestasjon, helse og velvære.

3: Sørg for et sunt og variert kosthold.

Mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk. Begrens mengden av sukkerholdig mat og drikke. Dette bidrar til å øke overskuddet og styrker helsen generelt. Overskudd og en god helse øker igjen sannsynligheten for at man håndterer belastninger i hverdagen på en bedre måte.

4: Sørg for å få i deg nok omega 3-fettsyrer og vitamin D

Enten i form av fet fisk minimum to ganger i uken eller tilskudd av kapsler. Mye tyder på at omega 3-fettsyrene er gunstige for vår mentale helse. Fet fisk og omega-3 sørger også for inntak av vitamin D. På sommeren er sollys en viktig kilde til vitamin D, og når sola er borte store deler av døgnet må vi få i oss dette vitaminet på andre måter.

5: Oppsøk dagslys når du kan

Gå gjerne en tur midt på dagen, eventuelt en tur ut i en pause/fritime. Da får du samtidig frisk luft som virker oppkvikkende og hjelper på konsentrasjonen.

6: Hold deg i fysisk aktivitet

Enten i form av ulike uteaktiviteter, eller inne på treningssenter. Gjør gjerne en avtale sammen med en kamerat, da blir terskelen for å holde seg hjemme høyere. Ved fysisk aktivitet skiller kroppen ut endorfiner som gjør oss både glade og gir oss mer energi. I tillegg kan fysisk aktivitet bidra til å motvirke psykiske plager som depresjon.

Noen øvelser er så bra at alle burde ha dem på treningsprogrammet. Som disse 10 styrkeøvelsene !

7: Lag rutiner

Hvis du sliter med å få ting gjort, forsøk å lage deg faste daglige rutiner. Hvis du føler deg litt tiltaksløs og nedstemt kan det være godt for kroppen din å ha noen faste rammer. Sett deg for eksempel faste tidspunkter for måltider, fysisk aktivitet, skole, leggetid og andre hverdagslige gjøremål.

8: Tenk én ting om gangen

Når vi skal lære nye ting klarer vi kun fokusere på én ting av gangen. Hvis du syns det er vanskelig å konsentrere deg, sett deg små delmål i stedet for å gape over hele pensumet med en gang.

9: Oppsøk mennesker som gir deg energi

Vær sosial og le sammen med andre, dette hjelper både på humør og kan bidra til å motvirke trøtthet.

Har du behov for ekstra hjelp til å takle mørketiden, anbefaler vi deg til å ta kontakt med en profesjonell.

Bestill Maxulin -50%

Maxulin® inneholder:

Fenugreek:

  • forbedrer utviklingen av muskelmasse
  • opprettholder forbrenningen (glukosemetabolismen)

Sink bidrar til å:

  • opprettholde normale testosteronverdier
  • opprettholde normal fruktbarhet og reproduksjon

Vitamin B6 bidrar til å:

  • redusere tretthet og utmattelse

Magnesium bidrar til:

  • normal muskelfunksjon
  • normal energiomsetning (forbrenning)
×